Den erhvervsdrivende fond C.L. Davids Fond og Samling, som ejer museet Davids Samling i København, blev stiftet i 1959. Og hvis der er én, der frem for nogen anden kender til fondens virke og historie gennem snart 65 år, er det dens formand Torsten Hoffmeyer.
I mere end 40 år har Torsten Hoffmeyer således haft tilknytning til fonden, hvis hovedformål er at bevare og forøge de samlinger, der findes i Davids Samling samt at tilgængeliggøre dem for offentligheden. De seneste 27 år har det været som medlem af bestyrelsen og fra 2016 som formand.
Den 66-årige juristuddannede formand har aktuelt ingen intentioner om at sige farvel til bestyrelsen.
”Ingen véd, hvor længe jeg fortsætter i fonden. Indtil videre er jeg frisk, og jeg har ingen planer om at stoppe, så længe jeg føler, jeg fortsat har noget at bidrage med. Men når den tid kommer, er det noget, vi taler om i bestyrelsen,” siger Torsten Hoffmeyer.
Han er søn af den forrige formand for C.L. Davids Fond og Samling, tidligere nationalbankdirektør Erik Hoffmeyer. De første 20 år, Torsten Hoffmeyer sad i bestyrelsen, var således, mens faderen sad for bordenden. Efter Erik Hoffmeyers død i 2016, blev sønnen opfordret til at tage over som formand.
”Min forbindelse til fonden og museet startede helt tilbage i start-80’erne, da jeg var advokatfuldmægtig hos Mogens Gaarden, som var søn af bestyrelsesmedlem i fonden Poul Gaarden. Fondens daværende direktør André Leth begyndte at bruge mig til forskellige juridiske opgaver, og tilknytningen til fonden fortsatte, da jeg blev advokat og flyttede til et andet kontor. Og da så Poul Gaarden døde, fandt man det naturligt, at jeg skulle ind i bestyrelsen. Det har jeg været meget glad for. Det er virkelig et hjertebarn for mig,” siger Torsten Hoffmeyer.
Indtil videre er jeg frisk, og jeg har ingen planer om at stoppe, så længe jeg føler, jeg fortsat har noget at bidrage med
Torsten Hoffmeyer – Bestyrelsesformand, C.L. Davids Fond og Samling
Han mener ikke, at han selv er den rette til at svare på, hvad han med 27 års bestyrelseserfaring og 40 års tilknytning til C.L. Davids Fond og Samling bibringer fonden og museet.
”Men jeg kan da i hvert fald bidrage med en kolossal historisk viden og erfaring både om fondens liv og levned og om hele fondsverdenen. Jeg sidder også i andre fondsbestyrelser, og indtil for fire år siden var jeg aktiv advokat, hvor jeg blandt andet beskæftigede mig meget med fonde fra en juridisk synsvinkel,” forklarer Torsten Hoffmeyer.
Formandsposten i C.L. Davids Fond og Samling udløser ifølge fondens årsrapport et årligt honorar på 470.000 kroner. De fire menige medlemmer af bestyrelsen får hver 200.000 kroner.
Erfaring kontra fornyelse
Torsten Hoffmeyers mange år i bestyrelsen rammer samtidig ned i diskussionen om, i hvor lang en periode og frem til hvilken alder, det er hensigtsmæssigt at sidde i en fondsbestyrelse.
Som erhvervsdrivende fond er C.L. Davids Fond og Samling omfattet af Anbefalingerne for god Fondsledelse, men det er ikke alle anbefalinger, fonden vælger at følge. Det gælder blandt andre anbefalingen af, at bestyrelsesmedlemmer vælges for en periode på to-fire år og at der fastsættes en aldersgrænse for medlemmer af bestyrelsen.
Vi mener ikke, at det er nødvendigt med rigide regler for at bestemme, hvad der er bedst for bestyrelsen og fonden
Torsten Hoffmeyer – Bestyrelsesformand, C.L. Davids Fond og Samling
I begge disse tilfælde har bestyrelsen i stedet valgt af respektere stifters ønske, der er beskrevet i fundatsens paragraf 4, om ikke at vælge bestyrelsesmedlemmer for en bestemt periode og uden aldersbegrænsning. I forhold til de to punkter noteres det i fondens årsrapport, at bestyrelsen ’indtil videre har valgt at respektere stifters ønske’.
”Der er en evig diskussion om erfaring kontra fornyelse. Mit syn på det spørgsmål er, at man skal passe på ikke at stivne. Man skal til stadighed være åben over for nye tanker og ideer, og vi har heldigvis meget brede kompetencer i bestyrelsen. Men man skal heller ikke være rigid og sige, at fordi du har siddet i en bestyrelse i præcis så og så mange år, kan du ikke sidde der længere. Det samme gælder efter min mening aldersgrænser,” siger Torsten Hoffmeyer.
- Overvejer I i bestyrelsen at ændre på disse forhold, siden I i jeres årsrapport i relation til Anbefalingerne for god Fondsledelse benytter formuleringen ’indtil videre’?
”Der er ingen igangværende sonderinger i bestyrelsen om at ændre på disse forhold. Vi har den selvdisciplin, at vi kigger hinanden i øjnene og taler om tingene, hvis der er behov for at ændre på noget, og vi mener ikke, at det er nødvendigt med rigide regler for at bestemme, hvad der er bedst for bestyrelsen og fonden,” siger Torsten Hoffmeyer.
Ikke en kommerciel virksomhed
Både i relation til besøgstallet i Davids Samling og i relation til fondens økonomi har coronakrisen været hård at komme igennem.
Inden ord som coronapas, lockdown og hjemmekarantæne blev en gængs del af det danske sprog, var det ellers lykkedes at få besøgstallet på museet i Kronprinsessegade helt op over 64.000 i 2019. Men i 2020 og 2021 faldt antallet af årlige besøgende til henholdsvis 25.000 og 24.000.
Torsten Hoffmeyers blå bog
- Alder: 66 år (født 12. november 1956). Søn af tidligere nationalbankdirektør Erik Hoffmeyer.
- Uddannelse: Cand.jur. (Københavns Universitet 1980)
- Formand for bestyrelserne i C.L. Davids Fond og Samling, Oluf Brønnum & Co. A/S, Oluf Brønnums Fond, Incentive Fonden og Ferd. og Ellen Hindsgauls Almennyttige Fond.
- Menigt bestyrelsesmedlem i bl.a. Léonie Sonnings Musikfond, og Det Danske Institut i Damaskus.
- Tidligere partner i Advokatpartnerselskabet Horten. Stoppede som advokat for fire år siden.
”Nu er vi stille og roligt ved at være tilbage på tidligere tiders niveau, om end vi endnu ikke er helt oppe på de 64.000 gæster årligt, som vi havde i 2019,” siger Torsten Hoffmeyer.
Han lægger dog samtidig ikke skjul på, at i og med, der er gratis adgang til Davids Samling, er fonden ikke afhængig af publikumsindtægter.
”Vi er ikke en kommerciel virksomhed, der skal have et bestemt antal gæster ind hvert år, og i princippet kunne vi sagtens drive museet, uden at der kom nogen gæster. Vi er et lille, eksklusivt museum med små lokaler, og vi sammenligner os ikke med hverken Louisiana, Arken eller Aros. Men når det er sagt, vil vi gerne have, at så mange som muligt kommer og ser vores samling,” understreger Torsten Hoffmeyer.
Overskuddet i fonden i 2022 blev på beskedne 2,9 millioner kroner, hvilket var et fald på 373 millioner kroner sammenlignet med 2021. Det dramatiske fald på bundlinjen får dog ikke formanden til at ryste på hænderne.
”Økonomien i fonden er stabil, selvom der stadig er uro på markederne. Netop fordi vores hovedformål er at bevare og forøge samlingerne og udstillingerne på museet, er vores investeringspolitik lagt an på, at der genereres et fornuftigt afkast over tid, for som evergreen-fond skal vi gøre det samme om 30, 40 og 50 år. Vi bliver ikke grebet af panik på grund et enkelt dårligt år, og hvis økonomien fluktuerer over et par år, tager vi det også stille og roligt, så længe den langsigtede strategi for investeringerne er i orden,” siger Torsten Hoffmeyer.
Fonden har en formue på godt og vel 1,8 milliarder kroner.
”Dertil kommer samlingen, som ikke værdiansættes i regnskabet, fordi vi ikke handler med den, men som jo selvsagt er meget værd,” fastslår Torsten Hoffmeyer.
Danmarks 38. mest uddelende fond
Mens besøgstallet og overskuddet var udfordret, valgte bestyrelsen at hæve de samlede uddelinger fra 68,3 millioner kroner i 2020 og 70,6 millioner kroner i 2021 til 80,4 millioner kroner i 2022. Det udløste en 38. plads til C.L. Davids Fond og Samling på Fondenes Videnscenters oversigt over de mest bevilgende fonde i Danmark i 2022.
Langt hovedparten af de uddelte midler, 67,4 millioner kroner, gik til driften af og særbevillinger til Davids Samling.
”Vi forventer uddelinger i år på samme niveau som i 2022, og det betyder nogenlunde samme beløb både til at drive museet, til indkøb af kunst og til fondens øvrige uddelinger,” siger Torsten Hoffmeyer.
10,1 millioner kroner af C.L. Davids Fond og Samlings uddelinger sidste år gik til ’almene formål efter bestyrelsens bestemmelse’. Ifølge Torsten Hoffmeyer dækker det over mange forskellige formål.
”Vi har i bestyrelsen en stor handlefrihed. Vi har ikke defineret en uddelingspolitik om, at vi vil støtte sådan og sådan. Meget af det, vi vælger at give penge til, er baseret på ansøgninger, mens det i andre tilfælde er initiativer, vi selv tager,” forklarer han.
C.L. Davids Fond og Samling gør ikke på sin hjemmeside noget stort nummer ud af, at den modtager ansøgninger – ifølge Torsten Hoffmeyer fordi, det er sekundært til fondens hovedformål. Alligevel er der typisk kommet 15-20 ansøgninger, når bestyrelsen fire-fem gange om året holder møde.
”Vi er bestemt rigtigt glade for de ansøgninger, vi modtager. Senest har vi blandt andet støttet Designmuseets ombygning, og vi har vedvarende samarbejder med Louisiana om støtte til udstillinger. Vi vil gerne støtte noget, hvor der er mere formidling, end vi selv har mulighed for, selvom vi er blevet mere aktive på det punkt,” siger Torsten Hoffmeyer.
Skulle ikke til at drive bank
Generelt lever C.L. Davids Fond og Samling et forholdsvis stille liv og er næppe særligt kendt i den brede befolkning. Det betyder dog ikke så meget for bestyrelsen, understreger Torsten Hoffmeyer.
”Det er museet, der er det helt primære fokusområde for os, og i museums- og kunstkredse kender man os godt,” siger han.
Enkelte gange har fonden dog været i mediernes og offentlighedens søgelys. Tydeligste eksempel herpå var i 2017 i forbindelse med, at fonden som del af en gruppe på i alt otte investorer skød penge ind i Vestjysk Bank, efter at den danske stat havde solgt sin majoritetsaktiepost i banken.
Det udløste blandt andet en artikel i Berlingske under overskriften ”Islamisk kunstsamling skyder penge i kriseramt dansk bank”.
”Islamisk kunst og nye investeringer i banker. To ord man sjældent hører i samme sætning, men nu skal det være løgn: En af de kommende investorer i den kriseramte Vestjysk Bank er nemlig C.L. Davids Fond og Samling,” skrev Berlingske blandt andet.
”Det var en lidt speciel situation,” husker Torsten Hoffmeyer. ”Vores daværende finansdirektør fik en henvendelse om, hvorvidt vi ville være med i rekonstruktionen af Vestjysk Bank med et relativt lille beløb, og vi endte med at sige ja. Det var ikke, som nogen medier spekulerede i, fordi vi skulle til at drive bank. Der var, ligesom med alle vores andre investeringer, tale om en passiv investering, der viste sig at være en ganske udmærket forretning for os.”
Udleverer ikke kunst til højre og venstre
I sidste måned kom fonden igen lidt i vælten rent mediemæssigt, da dagbladet Politiken skrev om krav fra Tyrkiet om udlevering af syv værdifulde genstande fra museet. Kravene blev af museumsdirektør Joachim Meyer over for avisen betegnet som ”useriøse”.
Torsten Hoffmeyer understreger, at der på ingen måde er tale om en ny sag.
”Den startede for mere end 15 år siden, og der har ikke været en egentlig dialog med tyrkerne om denne sag siden 2013, hvis man lige ser bort fra, at de var her på en rundvisning i vores samling for fem år siden. Under mødet for 10 år siden med folk fra den tyrkiske antikvitetsmyndighed anerkendte de, at Davids Fond havde erhvervet de pågældende genstande i god tro, men de ville gerne have genstandene tilbage, idet de mente, der var tale om tyrkisk kulturarv. Efter en grundig diskussion i fondens bestyrelse og direktion, hvor juraen blev gennemgået, konkluderede vi, at der intet juridisk belæg var for det tyrkiske ønske,” siger Torsten Hoffmeyer.
Vi er stolte af, at vi netop i Danmark, der rent geografisk ligger langt væk fra den islamiske verden, har én af den vestlige verdens største samlinger af islamisk kunst
Torsten Hoffmeyer – Bestyrelsesformand, C.L. Davids Fond og Samling
Bestyrelsesformanden understreger, at fonden ”ikke begynder at udlevere kunst fra museet til højre og venstre, hvis der ikke er juridisk belæg for en udlevering”.
”Vi ønsker ikke at have ulovligt erhvervede genstande i vores samling, og derfor er vi meget grundige med vores undersøgelser, når vi indkøber ny kunst. Og er der en smutter, vil vi hverken eje eller have genstanden og sender den derfor tilbage til sælgeren med det samme. Det er et område, der er øget awareness om i disse år både i medier og museumsverdenen, men jeg oplever ikke noget skred,” siger Torsten Hoffmeyer.
Øget opmærksomhed er der selvsagt i øjeblikket også om den højspændte situation i Mellemøsten i almindelighed og i Israel og Gaza i særdeleshed. Som formand for en fond, der ejer et museum med en meget stor samling af islamisk kunst, håber Torsten Hoffmeyer, at Davids Samling kan spille ”en rigtig stor rolle”, når det gælder om at forstå den verden, vi lever i.
”Og jeg håber, det bidrager til en øget forståelse for den fine kultur, som den islamiske verden også har. Vi er stolte af, at vi netop i Danmark, der rent geografisk ligger langt væk fra den islamiske verden, har én af den vestlige verdens største samlinger af islamisk kunst. Dermed kan herboende – både danskere og folk, der stammer fra Mellemøsten – komme og se noget af deres fantastisk kulturarv. Vi gør også meget ud af museets skoletjeneste, hvorigennem blandt andre mange børn med mellemøstlig baggrund kommer ind og ser dele af deres kulturelle arv,” siger Torsten Hoffmeyer.
Davids Samling
- Museet ejes og drives af den erhvervsdrivende fond C.L. Davids Fond og Samling.
- Davids Samling er stiftet af højesteretssagfører Christian Ludvig David (1878-1960).
- C.L. David efterlod sine kunstsamlinger til eftertiden i det hus, han selv havde boet i.
- C.L. David giftede sig aldrig, og da han i 1960 døde barnløs, efterlod han sig en større formue og en kunstsamling i ejendommen Kronprinsessegade 30.
- Landstedet Marienborg ved Bagsværd Sø, som C.L. David havde købt i 1934, testamenterede han til den danske stat som sommerbolig for landets til enhver tid siddende stats- eller udenrigsminister.
- Siden C.L. Davids død er museumsarealet blevet udvidet væsentligt først og fremmest med en samling af islamisk kunst, der i dag betegnes som museets væsentligste.